Już w wieku około 3 lat dziecko ma skłonności do kłamstwa.
Najlepszym sposobem, aby zachęcić do czegoś dziecko jest zabronienie mu właśnie tego.
Co sprawia, że człowiek jest skłonny do przekraczania zasad, tylko po to, aby coś zyskać? sumienie zostaje zagłuszone, szukamy usprawiedliwienia, pojawia się pokusa
i w konsekwencji ulegamy grzechowi…
Czym jest grzech wg Biblii?
Grzech jest w swojej istocie złem, którym się brzydzi i którego nie toleruje Bóg.
Grzech jest popełniany w sferze myśli, rozumu, uczucia, ciała, postaw, woli i zawsze powoduje oddzielenie człowieka od Boga.
Aby lepiej zrozumieć czym jest grzech w biblii należy zwrócić uwagę na starotestamentowe (hebrajskie) i nowotestamentowe (greckie) określenia grzechu.
a) hebrajskie określenia grzechu:
• „chata” – uchybić, pobłądzić, zawinić. w st występuje 595 razy,
m.in. Przyp. 8: 35-36; I Moj. 39: 9; II Sam. 24: 10.
• „awach” – być skrzywionym, przewrotnym, od tego słowa pochodzi słowo „awon” – wina użyte m.in. Izaj. 21: 3; Ps. 38: 7, a w znaczeniu winy I Moj. 19: 15; II Moj. 34: 9.
• „pasza” – świadome przeciwstawianie się, użyte m.in. I Król. 12: 19; II Król. 1: 1.
• „pesza” – występek, bunt, zbrodnia, Micheasz używa zamiennie „chata” i „pesza”.
• „rasza” – człowiek bezbożny, wiarołomny, nie uznający czegoś, niesprawiedliwy,
użyte m.in. w I Król. 8: 47; Ps. 18: 22; Job. 9: 29.
• „zanach” – nierząd, użyte m.in. w I Moj. 38: 24; II Moj. 34: 15; III Moj. 17: 7, nierząd odnosi się też do sfery niemoralnego postępowania jak i czczenia innych bogów (cudzołóstwo duchowe) użyte m.in. w Oz. 1: 2.
• „marad” – buntować się, użyte m.in. w I Moj. 14: 4; Joz. 22: 16; Dan. 9: 5.
• „bagad” – działać w skrytości, użyte m.in. w II Moj. 21: 8; Sędz. 9: 23; Izaj. 21: 2.
• „szakah” – zapomnieć, użyte m.in. w Jer. 2: 32.
• „azaw” – opuścić, uzyte m.in. w Izaj. 1: 4.
b) greckie określenia grzechu:
• „hamartano” – chybić celu, zmylić drogę, pobłądzić, użyte m.in.
w Ew. Jana 1: 29; 9: 41; 16: 8.
• „ofeilo” – być winnym, dłużnikiem, użyte m.in. w Mat. 6: 12.
• „para-basis” – zlekceważenie, wykrzywienie, przejść obok, występek, użyte m.in.
w Hebr. 2,2; Łuk. 18: 18-22. grzechem jest również postąpienie dalej niż nakazuje to Boży nakaz – Rzym. 4: 15.
• „par-akuc” – słuchać niedbale, słuchać tak , że się nie słyszy, od tego pochodzi nieposłuszeństwo, użyte m.in. w Hebr. 2: 2; 3: 18; Łuk. 18: 18.
• „paraptoma” – fałszywy krok, błąd, porażka, przewinienie, użyte m.in.
w Rzym. 11: 12; Gal. 6: 1.
Widać więc, że grzech jest traktowany bardzo szeroko i opisuje różne stany
i zachowania człowieka wobec Boga i innych ludzi.
Grzech jednak nie jest czymś co przychodzi bez wcześniejszych oznak, ot tak i chociaż pewne rzeczy dzieją się bardzo szybko to można na podstawie Biblii wyróżnić pewną ścieżkę.
I Mojż. 3: 1 – 6 – locus clasicus nauki o grzechu
Wolność i wolna wola to rzeczy, które są cenione przez każdego człowieka, a zostało nam to darowane przez Boga.
Bóg nie postawił drzewa za jakimś ognistym kręgiem, ale pośrodku ogrodu, gdzie Adam i Ewa mieli swobodny dostęp – podobnie w naszym życiu
Sentencja: jeżeli będziecie dobrze postępować i odrzucicie zło będziecie żyć!
przetacza się przez całą Biblię i taka właśnie jest prawda naszego życia.
Mamy wolność w podejmowaniu decyzji, więc jesteśmy podatni na pokusę
Czym jest pokusa?
Pokusa to sytuacja, w której człowiek jest wewnętrznie nakłaniany do złego i dlatego musi wybierać między bogiem a szatanem, między planem bożym a planem ludzkim, między dobrem a złem.
znaczenie pokusy w dzisiejszych czasach się przedefiniowało i nie oznacza tego na co wskazuje chrześcijańska tradycja.
… w dzisiejszym języku codziennym słowo „pokusa” jest często używane w innym znaczeniu, niż zwykliśmy to czynić
w chrześcijaństwie. coraz częściej jest utożsamiana z silnym pragnieniem czegoś. stąd mówi się o pokusie bogactwa, zrobienia kariery, szukania przygód. dewaluacja norm moralnych we współczesnej świadomości doprowadziła do stanu, który sprawia, że
w potocznym rozumieniu pokusa nie jest już pojmowana jako zachęta do popełniania czynu uwłaczającego ludzkiej godności.
bywa raczej rozumiana jako przedsięwzięcie związane z jakimś ryzykiem. wskutek tego pokusa nie rodzi wstydu i zażenowania, lecz przeciwnie, nastraja do szczycenia się swoimi czynami. zapominając o chrześcijańskim rozumieniu pokusy, pomija się zupełnie lub marginalizuje działalność złego. skutkiem tego złe skłonności przypisuje się słabościom natury ludzkiej, uwarunkowaniom rodzinnym i społecznym. …”
Należy jednak również oddzielić pokusę od grzechu –to nie jest to samo!!!
Gdyby tak było Ewa i Adam byliby grzesznikami przed zjedzeniem owocu, to Pan Jezus był grzesznikiem bo był kuszony, był kuszony, ale nie uległ żadnej pokusie!!!
Należy jednak zaznaczyć, że istnieje również cienka granica między pokusą, a grzechem!!!
• czy jeśli ktoś myśli o okłamaniu kogoś to zgrzeszył czy jest jeszcze kuszony?
• czy jeśli w pracy przychodzą myśli o oszukaniu drugiej osoby (klienta, współpracownika, szefa, itd.) odnośnie uniknięcia kary, odniesienia jakiejś korzyści, ukrycia przykrego faktu to jest to grzech czy pokusa?
Prościej czytać o kuszeniu jezusa przez szatana, gdzie bardzo wyraźnie widać dialog dwóch osób, inaczej kiedy w naszych głowach krążą różne myśli…
Kto stoi za pokusą i grzechem?
szatan, Boży przeciwnik – owszem
Ew. Mat. 16: 21-23
własne pożądliwości
Jak. 1: 12 – 15
Trzy sfery w życiu człowieka skłaniają go do grzechu:
"Bo wszystko, co jest na świecie, pożądliwość ciała i pożądliwość oczu, i pycha życia, nie jest z ojca, ale ze świata." I Jana 2: 16 … czy nie jest to znajome…?
"A gdy kobieta zobaczyła, że drzewo to ma owoce dobre do jedzenia i że były miłe dla oczu, i godne pożądania dla zdobycia mądrości, zerwała z niego owoc i jadła. dała też mężowi swemu, który był z nią, i on też jadł.” I Mojż. 3: 6
PODSUMOWANIE
Wydawać by się mogło, że jesteśmy przegrani
To prawda, że Jezus pokonał diabła i śmierć na krzyżu golgoty, jednak nieustannie toczymy bój i jesteśmy podatni na grzech…
W Bożym słowie jednak znajdujemy wiele przykładów bożych sług, którzy skutecznie wygrywali z pokusą, znajdujemy wiele dróg wyjścia:
• znajomość swoich słabych punktów w życiu i przyznanie się do nich przed samym sobą, pozwoli na szybkie rozpoznanie okoliczności i unikanie pewnych sytuacji niebezpiecznych – Dawid i Batszeba
• pewność siebie prowadzi do upadku
Przyp. 16: 18
„Pycha chodzi przed upadkiem, a wyniosłość ducha przed ruiną.”
1 Kor. 10: 12
„A tak, kto mniema, że stoi, niech baczy, aby nie upadł.”
• Ucieczka
I Mojż. 39: 6-12
• Ugruntowanie w Bożym Słowie
Ew. Mat. 4: 3-4; 6-7; 8-11
• modlitwa
Ew. Mar. 14:38
• zwracanie uwagi na zwycięstwo w naszym życiu
Ew. Mat. 3: 16-17 4, 1
"Dotąd nie przyszło na was pokuszenie, które by przekraczało siły ludzkie; lecz Bóg jest wierny i nie dopuści, abyście byli kuszeni ponad siły wasze, ale z pokuszeniem da i wyjście, abyście je mogli znieść." I Kor. 10: 13